استرس  شهری و افزایش خطر ابتلا به دیابت

 19 دسامبر 2014- افزایش هورمونهایی که تحت تأثیر استرس هستند درافرادیکه از مناطق  روستایی به شهرها مهاجرت می کنند موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت و اختلالات متابولیک می شود.

 بر اساس آمار ارائه شده توسط فدراسیون بین المللی دیابت77 درصد از افراد مبتلا به دیابت درسراسر  جهان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند و از هر ده فرد بالغ یک نفر در خاورمیانه و شمال آفریقا به دیابت  مبتلا می باشد.

هورمون  استرس یا کورتیزول می تواند  با هورمون انسولین  که مقدار قند خون  را تنظیم  می کند  مقابله  نماید  که نتیجه ی آن کاهش تولید  انسولین دربدن است.

 محققان  برای بررسی این  اثرات به بررسی مردان و زنان 30 تا 80 ساله  در منطقه ی Ovahimbaدر نامیبیا در آفریقا پرداختند.

محققان دانشگاه Malburgدر آلمان این افراد را در دو گروه  تقسیم بندی  کردند: گروه اول افرادی بودند که در منطقه ی شهری Opuwoپایتخت این ایالت زندگی  می کردند و گروه دوم  افرادی بودند که حداقل 50 کیلومتر از نزدیک ترین شهر یا روستا  فاصله داشتند.

محققان دریافتند که شیوع اختلالات متابولیسم  گلوکز درگروهی که در منطقه ی شهری زندگی می کردند 28 درصد بالاتر است درحالیکه  اختلالات متابولیسم  در ساکنین مناطق روستایی کمتر از نصف  مناطق شهری است.

یکی از نویسندگان این مقاله  دکترKannاز دانشگاه Philippsمی گوید: یافته های ما نشان می دهد افرادیکه شیوه ی زندگی روستایی را برای مستقر شدن در محیط  شهری ترک می کنند درمعرض استرس بالاتری قرار می گیرند و مقدار هورمون کورتیزول در این افراد بالا می رود. او می افزاید: نتایج این تحقیق نشان می دهد  بی ثباتی اجتماعی – فرهنگی  به دلیل  شهرنشینی به افزایش ابتلا به  دیابت  و سایر اختلالات متابولیک کمک می کند، این استرس منجر به افزایش ابتلا به دیابت درکشورهای درحال توسعه  شده است.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/urban-stress-linked-to-increased-diabetes-risk-94448203.html